Hoe weet je of je veiligheidscultuur verbeterd kan worden? Dit zijn zaken die ik vaak tegen kom in de praktijk:
- Je zit op een plateau, het wordt niet beter. Er is al veel verbeterd maar je weet niet goed hoe je de volgende stap kunt zetten (van calculatief* naar proactief* naar generatief*)
- Medewerkers roepen: dat meld ik niet meer, ze doen er toch niets mee (communicatie werkt niet goed)
- De directie zegt: er moet een bewustzijn-training komen, want onze medewerkers snappen de risico’s niet zo goed (management commitment is niet groot genoeg of zijn de medewerkers niet betrokken?)
- Leidinggevenden weten niet zo goed hoe ze hun medewerkers kunnen inspireren tot beter veiligheidsgedrag. Ze hebben maar één manier: of hard schreeuwen of ze zeggen: dit is je laatste waarschuwing (en dat dan tien keer) (leiderschap: inspirerend en weten hoe je gedrag kan sturen)
- Als een ongeval gebeurt, springen we er bovenop en proberen soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen (en daarna leunen we weer achterover tot het volgende incident) (van reactief* naar proactief*)
- Je wil dat er meer incidenten en bijna-ongevallen gemeld worden. Er is een goed systeem, maar er zijn maar een paar meldingen per jaar (communicatie of medewerker betrokkenheid)
- Alles wat er wordt gedaan op het gebied van veiligheid, gebeurt top-down. Medewerkers spelen geen echte rol (gebrek aan medewerker betrokkenheid)
Lees hier meer over hoe ik help om jullie organisatie in beweging te krijgen.
* dit zijn stappen op de NEN veiligheidsladder